Er wordt minder wijn gedronken. En dan met name door de jongere generatie, de generatie GenZ. Die lijkt te luisteren naar alle gezondheidscampagnes die hameren op de schadelijkheid van alcohol, maar die, als ze al kiezen voor alcohol, toch eerder een trendy drankje kiezen in een hippe verpakking.
Op de tiende editie van het deze week gehouden ‘wine2wine bussiness forum’ in Verona bleek dit maar al te duidelijk bij een seminar waarbij drinktrends onder Amerikaanse consumenten werden besproken. Generatie GenZ blijkt in Amerika het zogenaamde ‘damp drinking’ te omarmen: er wordt niet (45%) of zeer matig gedronken, zo blijkt uit onderzoek. Verder zegt zelfs 52% van de ondervraagden tussen 21 en 34 jaar dat ook matige consumptie nog steeds slecht is voor de gezondheid. Dit percentage was in 2018 nog 34%. Daarnaast heeft wijn een oubollig karakter: alsof praten over traditie, cultuur en terroir een 20-jarige Amerikaan zou interesseren. Nee dus. Wil men de jongeren bereiken, moet je ook hun taal spreken. Praten over wijn zoals we dertig jaar geleden deden, werkt niet meer, aldus Danny Brager, die eerder werkte voor Nielsen bij de Beverage Alcohol Practice Area in de VS en thans als adviseur is betrokken bij de ontwikkelingen in de Amerikaanse wijnsector. Wijn moet vernieuwen, met zijn tijd mee gaan. Andere (sterke) dranken doen dat stukken beter en spreken de GenZ wel aan, aldus Brager. Daarnaast moet de wijnsector zich realiseren dat de vraag naar alcoholvrije of -arme producten nog altijd groeit. Hoogste tijd om er iets aan te doen.