ITALIË – Terwijl de kosten voor de Italiaanse wijnmaker sinds begin dit jaar met 28% zijn toegenomen, blijft de prijsstijging voor de consument bescheiden. Nog geen 7% kwam er gemiddeld boven op een fles wijn en dat is dus onvoldoende om de sterk gestegen kosten op te vangen. Dat melden de Italiaanse Wijnunie UIV en Vinitaly na onderzoek. De industrie is nu 1 miljard euro meer kwijt aan grondstoffen als glas, papier, karton en afsluiters. Daarbovenop komt nog 425 miljoen extra voor energie. Het premium segment heeft wat dat betreft een voordeel; die kan volgens de UIV de hogere rekening makkelijker bij de consument neerleggen omdat in die markt prijsverhogingen meer geaccepteerd worden. Maar, zegt voorzitter Lamberto Frescobaldi, wil de industrie de consument niet verliezen, dan kan zij niet alle stijgingen doorberekenen.
Laatste nieuws
-
Markt voor biologische wijn groeit gestaag | 15 jan 2025
-
Heineken verliest marktaandeel | 14 jan 2025
-
Rutte geeft jenevervaten weg aan bierbrouwers | 13 jan 2025
-
Honden sporen ziektes op in de wijngaard | 10 jan 2025
-
Wijnschrijver Nicolaas Klei overleden | 09 jan 2025
-
Kankerwaarschuwing op etiket van alcoholhoudende dranken | 08 jan 2025
-
Flinke boete voor rijden onder invloed in België | 07 jan 2025